poniedziałek, 14 października 2013

Dlaczego moja eMyWay nie mówi po polsku?

eMyWay  ekran startowy
Po wcześniejszych, różnych doświadczeniach z przenośnymi nawigacjami, bardzo ucieszyła mnie wiadomość, że wybrany model auta fabrycznie wyposażony jest w nawigację eMyWay.
Ze względów technicznych (czułość odbiornika GPS, duży kolorowy ekran, brak uchwytów i plączących się kabelków, zazwyczaj dobrej jakości mapy) jest to rozwiązanie optymalne. Technicznie optymalne, ale stosunkowo drogie, bo przy zakupie auto kosztuje o dodatkowe 3,5 tys. zł więcej. Kupując w Polsce, u polskiego dealera, nawet do głowy mi nie przyszło, że nie będzie miało polskiego menu - a nie ma! Ma do wyboru języki: angielski, francuski, włoski, portugalski, portugalski brazylijski, niemiecki, hiszpański, nawet rosyjski a polskiego - brak. Nie uważam Polski za pępek świata, ale też bez wątpienia do najmniejszych państw nie należymy. Mogliby więc Francuzi trochę bardziej się postarać. Żeby było dziwniej, w polskie menu wyposażone są wszystkie inne modele Citroena z eMyWay oprócz modelu C3 Picasso i C5. Można by uznać sprawę za błahą, bo jest przecież angielski (lub opcja dla starszego pokolenia - rosyjski). Skoro jednak producent uznał, że wyposażenie auta w wersje narodowe jest  potrzebne, dlaczego nie uwzględnił tego akurat w odniesieniu do języka polskiego i dlaczego w tych modelach? 
Urażona duma narodowa nie pozwoliła mi przejść nad tym do porządku dziennego, postanowiłem więc działać ... Pierwsze kroki skierowałem do salonu Citroena gdzie na prośbę o odpłatne spolszczenie nawigacji powiedziano mi, że jest to niemożliwe. Jak do licha niemożliwe, skoro za niewielką opłatą można wykonać taką usługę w firmach, które oferują spolszczenie na swoich stronach internetowych? Nie dałem za wygraną napisałem do Citroen Polska pytając czy w związku z tym, że autoryzowane warsztaty Citroena nie są w stanie spolszczyć mojej nawigacji, mógłbym zlecić taką usługę niezależnemu warsztatowi? W odpowiedzi otrzymałem pismo zawierające między innymi taki tekst: "Nigdy nie ukrywaliśmy i nie ukrywamy faktu, że obsługa menu w języku polskim – nie jest dostępna w zakupionym przez Pana modelu samochodu. Samochód jest własnością podmiotu, który wybierając i zamawiając ten pojazd, również nie wnosił do tego żadnych zastrzeżeń - akceptując niniejszym specyfikację pojazdu i zakres jego wyposażenia. Dodatkowo pozwolimy sobie zauważyć, że zakupiony przez Pana model auta przeszedł wymagane badania homologacyjne, zakończone wydaniem Świadectwa Homologacyjnego – dopuszczającego ten pojazd do sprzedaży na rynku polskim. Dokonywanie zmiany oprogramowania w eksploatowanym przez Pana samochodzie tak, aby zmienić język obsługi na polski – nie jest możliwe.
Samochód uznajemy za zgodny ze złożonym zamówieniem i homologacją, a wyposażenie zapewniające jego bezpieczne użytkowanie. Jednocześnie informujemy, że warunkiem zachowania uprawnień gwarancyjnych jest wykonywanie wszystkich napraw zgodnie z technologią Producenta oraz przy użyciu urządzenia diagnostycznego CITROEN".
Nie muszę zaznaczać, że to ostatnie zdanie najmniej przypadło mi do gustu. Nie zrażając się trudnościami, zwróciłem się z prośbą o pomoc do firmy NAVTEQ, która współpracuje z PSA w zakresie opracowania nawigacji. Otrzymałem uprzejmą odpowiedź - z którą trudno się nie zgodzić, że w związku z tym, iż oni są jedynie dostawcą map, taką zmianę oprogramowania może wykonać jedynie producent lub upoważniony przez niego podmiot.
Nie mając wyboru, napisałem do PSA. Czy otrzymam odpowiedź zanim minie gwarancja i czy w ogóle otrzymam odpowiedź? Trudno powiedzieć. Na pewno czas oczekiwania będzie miał decydujący wpływ na poziom mojego zaufania do marki Citroen.
 

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. witam
    Tez posiadam citroena picasso c3 z nawigacją i na dwóch wyświetlaczach brak możliwości zmiany zmiany na PL. jest to przykre wręcz karygodne ze Citroen Polska tak traktuje swoich klientów,
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń